هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

چرا بدنمان نیاز به نمک دارد ؟

در بدن انسان تقریبا 50 لیتر آب وجود دارد . یعنی بخش عمده بدن ما را آب تشکیل می دهد .
برای مثال ، عضلات 75 درصد ، کبد 70 درصد ، مغر 79 در صد و کلیه 83 درصد از آب درست شده اند . نه آب خالص بلکه محلولی از نمک است که قسمت (( مایع بدن )) را تشکیل می دهد .
چرا و چگونه بدن این همه آب در برگرفته است ؟
بنا به یکی از فرضیه های علمی ،تمام جانورانی که در خشکی زیست دارند در اصل موجوداتی آلی بوده اند که زندگی و پیدایششان در دریا بوده است . مایع بدن این موجودات نیز همه آب شور دریا بود .



روزی که این موجودات به خشکی کوچ کردند ، هنوز آب دریا در بدنشان باقی بود .
همه می دانیم که از سویی خاک به طور طبیعی قادر نیست که نمک قابل توجهی پدید آورد . از سوی دیگر ، نمک در آب حل می شود و از اینرو زمینهای خشک ، بیشتر نمک خود را با آب باران ، به رودخانه ها و اقیانوسها می سپارند . بنابراین ، گیاهانی که در اینگونه زمینها می رویند به حد کافی نمکدار نیستند . پس اگر حیوانی بخواهد از گیاهان تغذیه کند ، ناچار است که نمک بدن خود را از جای دیگر بگیرد .
اکنون ببینیم چرا بدن به این همه نمک نیازمند است ؟
بدن هر روز مقداری از آب خود را همراه با نمک از دست می دهد . از طرفی غذای گیاهی هم که قادر نیست نمک از دست رفته را جبران کند ، پس باید از جای دیگر نمک بدن را تامین کند .
اما حیواناتی که از حیوانات دیگر تغذیه می کنند هرگز به نمک اضافی نیاز ندارند . آنها نمک لازم را از طریق طعمه خود بدست می آورند .
این مطلب درباره انسان نیز صحیح است ، زیرا برای مثال ( اسکیموها ) که گوشت زیاد می خورند ، بسیار کم به نمک نیاز پیدا می کنند . اما برعکس مردمی که دور از دریا زندگی می کنند ، مجبورند مقدار بیشتری نمک بکار برند .
نمک از روزگاران قدیم پیوسته مورد توجه و اهمیت بشر بوده است . در مکزیک ، مردم خدایی به نام خدای نمک داشتند . در اروپا به افرادی که برای تهیه نمک کار می کردند اجرت بیشتری می دادند . امروزه نیز در زبان انگلیسی ، برای دستمزد و حقوق ، واژه ای بکار می رود که از کلمه لاتینی ( نمک ) گرفته شده است . این واژه ( سلری ) است .
نمک بیشتر در پوست بدن اندوخته می شود . اگر شخصی غذای بدون نمک بخورد به تدریج نمک از خونش کم می شود . آنگاه پوست باید ذخیره خود را بکار اندازد و آنرا به خون برساند .
اینگونه تخلیه نمک از پوست ، برای برخی بیماریهای پوستی مفید است . از اینرو می بینیم که برای برخی بیماریها ، غذای بی نمک تجویز می شود .
قسمت عمده نمک بدن بوسیله فعالیت ( کلیه ) ها از بین می رود . حال اگر کلیه ها بیمار شوند ، انسان باید غذای کم نمک بخورد ، تا فعالیت آنها را کم کند و از خستگیشان بکاهد .