هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

چرا عرق می کنیم ؟

بدن انسان را می توان به ( کوره ) ای تشبیه کرد .
غذایی که ما می خوریم سوخت بدن به شمار می رود . بدن پیوسته غذا را می سوزاند و بدینوسیله چرخ خود را به گردش در می آورد . مصرف روزانه بدن حدود 2500 کالری بطور متوسط است .
حرارتی که اینگونه در بدن بوجود می آید بقدری است که می تواند 25 لیتر آب را بجوش می آورد .
اکنون ببنیم این همه حرارت به کجا می رود ؟

البته بدن دارای یک دستگاه کنترل حرارت است که اگر وجود نداشت اندام ما بیشک تبدیل به یک چیز بسیار داغی می شد . از این رو خوشبختانه گرمای بدن هرگز زیاد بالا نمی رود مگر در حالت بیماری . گرمای بدن همیشه در حد متوسطی که 37 درجه است ، باقی می ماند .
یکی از وسایل تنظیم بدن ، همین عرق کردن است . برای تنظیم حرارت بدن ، مرکزی در مغز وجود دارد که شامل سه بخش می باشد :
1 ـ بخش حرارت ( یا دستگاه گرم کننده )
2- بخش برودت ( یا دستگاه سرد کننده )
3- بخش کنترل ، که حرارت و برودت بدن را تنظیم می کند .
حال فرض کنید ، درجه حرارت خون به عللی پایین آمده است . در اینصورت بخش حرارتی مغز به کار می افتد و به سرغت کارهایی را انجام میدهد . در اینجا غده های ویژه ای به منظور تامین سوخت ، مواد شیمیایی خاصی را ترشح می کند . عضلات و کبد که به سوخت بیشتری نیاز پیدا کرده اند ، آنها را فوری به مصرف می رسانند . آنگاه بر اثر این کارها فوری درجه حرارت بدن بالا میرود و به سطح عادیش می رسد .
این فعالیت همه به دستور (( بخش حرارتی )) مغز صورت گرفته است .
اکنون عکس حالت بالا تصور کنید . یعنی وقتی درجه حرارت خون به عللی بالاتر از حد طبیعی می رسد . در اینصورت بخش برودت مغز به کار افتاده ، باعث کندی عمل اکسایش در بدن می شود .
به علاوه ، رگهای پوست انبساط می یابند تا بتوانند مقدار بیشتری گرما را به خارج بدن پخش و عرق بدن را نیز تبخیر کنند . چون وقتی که مایعی بخار می شود ، با خود گرما را نیز به هوا می برد . آیا هیچ توجه کرده اید که شما بعد از حمام احساس خنکی یا سرما می کنید . علت آنست که روی پوست گرم ما آبی نشسته و با بخار آن حرارت نیز خارج می شود واز اینرو به ما احساس سرما دست می دهد . همینگونه عرق نیز برای خنک کردن بدن ، صورت می گیرد و از منفذهای پوست ما بیرون می ریزد .
عرق مانند دوش در داخل بدن ، کار شستشو را انجام می دهد . عرق به صورت مایعی که از قطرات بسیار ریز پدید آمده ، در بدن ما جاری می گردد .این قطره های کوچک به سرعت بخار می شوند و بدن را در موارد لازم خنک می کنند .
در روزهای مرطوب ، ما اندکی ناراحتیم ، زیرا آبهای موجود در پوست بدنمان به آسانی تبخیر نمی شوند . در این هنگام بادزن را به کار می اندازیم ، زیرا بادزن رطوبت هوا را از ما دور می کند و آنگاه بدنمان به راحتی می تواند عرق کند .