هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

توزیع کتب درسی در کشور از هفته آتی و در تهران از ۲۰ شهریور

توزیع کتاب های درسی از هفته آینده در استان های کشور و از ۲۰ شهریور در تهران آغاز می شود.

سید احمد حسینی روز شنبه در یک نشست خبری، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی امسال یک هزار و ۱۳۰ عنوان کتاب درسی با شمارگان بیش از ۱۳۵ میلیون جلد را در اختیار دانش آموزان سراسر کشور قرار می دهد .

وی افزود: تعداد کتاب های چاپ شده بر اساس آماریست که مرکز آموزش نیروی انسانی و آمار فن آوری وزارت آموزش و پرورش در اختیار اداره کل چاپ و توزیع کتاب قرار داده است.


● آغاز توزیع کتاب راهنمایی و دبیرستان ها در استان ها از هفته اول

مدیر کل چاپ و توزیع کتاب های درسی تصریح کرد: براساس برنامه زمان بندی، توزیع کتاب های دوره راهنمایی و دبیرستان در استان ها از هفته اول شهریور ماه در چهار هزار و ۲۰۰ کتاب فروشی و در استان تهران نیز در یک هزار و ۲۰۰ کتابفروشی از ۲۰ شهریورآغاز می شود .

● توزیع کتاب دوره ابتدایی از هفته آینده در شهرستان ها و در تهران از نیمه شهریور

● توزیع کتابهای کارو دانش و فنی حرفه ای ها از ۲۵ شهریور

وی تصریح کرد: همچنین کتاب های درسی دوره ابتدایی در شهرستان ها از هشتم شهریور ماه و در تهران از ۱۵ شهریور توزیع می شود .

وی در مورد توزیع کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز عنوان کرد: کتاب های این رشته از ۲۵ شهریور ماه در اختیار واحدهای آموزشی مربوطه قرار خواهد گرفت.

به گفته حسینی، امسال تلاش شده است تا هیچ گونه کسری در عنوان و تیراژ در کتاب ها وجود نداشته باشد.

● نصب پوستر قیمت کتاب ها در کتابفروشی و فروشگاهها الزامی است

وی با بیان این که قیمت کتب های درسی همان قیمت پشت جلد کتاب ها است، تاکید کرد: امسال قیمت تمام شده کتاب ها در قالب پوستر چاپ شده و در اختیار کتابفروشی ها و فروشگاه ها قرار گرفته است و این مراکز ملزم به نصب این پوستر در محل فروش کتب هستند تا همه دانش آموزان و اولیاء از قیمت های کتب مطلع شوند.

مدیر کل چاپ و توزیع کتاب های درسی ادامه داد: امسال یارانه کتاب برای چاپ کتاب های درسی لحاظ شده است و ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه جهت چاپ و توزیع کتاب ها در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.

● تغییرات گرافیکی و هنری جدید در شش کتاب درسی

وی در بخش دیگر از سخنان خود درباره تغییرات کتاب های درسی امسال ، گفت: کتاب ابتدایی « بخوانیم و بنویسیم» دستخوش تغییرات جلدی گرافیکی و هنری قرار گرفته است و همچنین این تغییرات برای کتاب های فارسی اول راهنمایی، تاریخ اول راهنمایی، تاریخ سوم راهنمایی، قرآن چهارم دبستان و حسابان سال سوم ریاضی و فیزیک لحاظ شده است و امسال دانش آموزان این دروس را با جلد و گرافیک های هنری جدیدی در اختیار خواهند داشت.

مدیر کل چاپ و توزیع کتاب های درسی ادامه داد: امسال همچنین برای دوره اول راهنمایی سه ده جزء قرآن کریم به همراه سی دی ارائه شده است که دانش آموزان باید این سی دی ها را هنگام تهیه کتاب از کتابفروشی ها دریافت کنند.

حسینی اظهار کرد: از ۱۷ مهر امسال نیز تک فروشی در سراسر کشور آغاز می شود و دانش آموزانی که به هر دلیل مشکلی برای کتاب هایشان به وجود آید، می توانند در طول سال تحصیلی این کتا ب ها را از کتابفروشی های انتشارات مدارس و همچنین چاپ نشر ایران دریافت کنند.

● ممنوعیت فروش اجباری لوازم التحریر به همراه کتاب درسی

وی تاکید کرد: فروش اجباری لوازم التحریر و نوشت افزار همراه کتاب ها تخلف محسوب می شود و کتابفروشی ها و فروشگاه های متخلف برخورد خواهد شد.

به گفته حسینی، قیمت کتاب های درسی در مقطع ابتدایی براساس پایه عبارت است از پایه اول ۲۶ هزار ریال، دوم پایه ۳۵ هزار ریال، پایه سوم ۴۷هزار ریال، پایه چهارم ۴۱ هزار ریال و پایه پنجم ابتدایی نیز ۴۴ هزار ریال است.

در مقطع راهنمایی نیز نرخ کتب دختران و پسران براساس پایه عبارتند از: سال اول راهنمایی ۶۳ هزار ریال، سال دوم ۶۲ هزار ریال و سال سوم ۶۷ هزار ریال تعیین شده است.

مدیر کل چاپ و توزیع کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش درباره قیمت کتاب های مقطع متوسطه نیز گفت: قیمت کتب سال اول دبیرستان ۵۶ هزار ریال، سال دوم تجربی را ۷۵ هزار ریال، سال سوم تجربی را ۶۸ هزار ریال، دوم ریاضی را ۷۴ هزار ریال و سوم ریاضی ۸۳ هزار ریال، دوم انسانی ۸۲ هزار ریال و سوم انسانی ۷۶ هزار ریال است.

وی قیمت کتاب های پیش دانشگاهی برای رشته تجربی را ۵۱ هزار ریال، علوم انسانی ۵۲ هزار ریال و برای رشته ریضی ۴۵ هزار ریال عنوان کرد و خطاب به والدین و دانش آموزان گفت: خانواده ها می توانند در صورت بروز هر گونه مشکلی، موارد با شماره تلفن ۸۸۸۲۷۷۷۸ به اداره کل چاپ و توزیع کتاب اطلاع دهند.

حسینی در پایان با بیان اینکه امسال برای حمایت از تولید داخلی از ۶۰ هزار تن کاغذ داخلی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش آمادگی دارد تا با هر سازمانی که بتواند بازیافت کتاب های درسی را انجام دهد، همکاری لازم را داشته باشد.


گزارش : خبرگزارى ایسنا (www.isna.ir)