این نیاز منجر به تکمیل ژنراتورهایی شد که باهیدروژن و آب، خنک میشدند. هدایت حرارتی هیدروژن، هفت برابر هوا بوده و با همانفشار مطلق، چگالی آن یک دهم هواست.
پیش از انتخاب نوع سیستمخنککنندگی مورد استفاده برای ژنراتور، دوموضوع عمده وجود دارد که عبارتند از:اندازه مگاولت آمپر ژنراتور و یک سایت هوابا کیفیت خوب.
با وجود این کهخنککنندگی با هوا نوعا برای واحدهایکوچکتر استفاده میشود هم اکنون اصلاحفنآوریهای جدید به هوا این امکان رامیدهد تا برای ژنراتورهایی که حداکثر۳۰مگاولت آمپر ظرفیت دارند مورد استفادهقرار گیرد. سیستمهای هوا،هیدروژن، خنککنندگی هیدروژنی داخلی وسیستم خنککنندگی هیدروژن و آب را کهتوسط شرکتهای زیمنس و وستینگهاوسبرای اندازههای مختلف ژنراتورها انجامشده است مقایسه میکند.
ژنراتورهای الکتریکی، حجم زیادی ازهوا را مصرف میکنند. در جایی که کیفیتهوا مساله ساز نیست ژنراتورها با سیستمخنککنندگی هوای باز که بازده بالایی از نظرفیلتراسیون و آب بندی محوری تحت فشاردارند بهترین انتخاب و همچنین دارایحداقل هزینه است.
سایتهای نیروگاه قدرت که دارای ذراتریز و سولفور قابل ملاحظه
هستند بایدژنراتورهایی را که خنککنندگی آنها با آب وهوای محبوس
انجام میشود مورد بررسیقرار دهند. این ژنراتورها چنانچه دارای سیستم
خنک کنندگی با آب و آب بندیمحوری تحت فشار با فیلترهای
هوایجبرانی باشند از نظر فیزیکی بزرگتر هستند.ژنراتورهایی که
خنککنندگی آنها با آب وهوای محبوس صورت میگیرد ازژنراتورهایی که
خنککنندگی آنها با هوای بازانجام میشود گرانتر بوده و بازده کمتری
نیزدارند.
با این همه در حالی که ذرات ریز، یکموضوع قابل
بررسی است و وقتی کهمسالهای از نظر ذخیرهسازی هیدروژن درنیروگاه
وجود ندارد عموما ژنراتورهایی که باهیدروژن خنک میشوند انتخاب
مناسبی بهنظر میرسد. با وجود آن که این نوع ازژنراتور گرانترین
نوع است ولی بالاترینبازده را دارد.